יום שישי, 29 בינואר 2016

מצב שוק הספרים הדיגיטליים בישראל

דו"ח שנתי על מצב ענף הספרים בישראל (מרץ 1015) הוצג על ידי הוועדה הממשלתית המייעצת לשרי התרבות והכלכלה, קבע כי בשנת 2014 חל גידול משמעותי של 250% במכירות ספרים דיגיטליים בישראל לעומת שנת 2013. שיעור הספרים החדשים שנמכרו בגרסה דיגיטלית ב-2014 עמד על 35%. זהו שיעור גדול יותר מהשיעור של הספרים החדשים שנמכרו בגרסה מודפסת באותה שנה. הדיגיטלי החוק בישראל מאשר לקבוע מחיר שונה ונמוך יותר לספר בצורתו הדיגיטלית.

הוועדה מציינת כי בשוק הספרים בישראל חלה מגמת עלייה קבוע בשנים האחרונות בכמות המכירות של ספרים דרך האינטרנט, חלקם מכירות מקוונות של ספרים מודפסים וחלקם בפורמט דיגיטלי.  למרות זאת הם מצאו שהרגלי הרכישות של ספרים באינטרנט בישראל עדיין נמוכים מאוד לעומת ארה"ב ואירופה.

בשנת 2014 קיימים בשוק הספרים כ-35 אתרי אינטרנט שבהם ניתן לקנות ספרים מודפסים בצורה מקוונת וכ-15 אתרי אינטרנט המציעים למכירה גרסאות דיגיטליות של ספרים.

שלוש הקטיגוריות הבולטות במכירות ספרים דיגיטליים בשנים 2012-2014 הם: ספרות מתורגמת, ספרות מקור וספרי מתח.
בדצמבר 2015 בזק השיקה את המיזם "עברית – ספרים דיגיטליים", זהו המיזם הראשון והגדול בישראל המאפשר רכישה וקריאה של ספרים דיגיטליים בטאבלטים, בסמארטפונים ובמחשבים.  לקוחות בזק יוכלו להיכנס לשירות Bcloud של החברה, להירשם לשירות הספרים הדיגיטליים ולהוריד אלפי ספרים דיגיטליים מתוך מאגר הספרים הגדול של אפליקציית 'עברית' מבית ידיעות אחרונות  –  e-vrit.co.il.




לקראת השקת הפעילות קיימה בזק, בשיתוף הפאנל האינטרנט של מכון המחקרTNS  , סקר מקיף על הרגלי הקריאה בישראל. הסקר בוצע בקרב 500 איש, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בגילאי 18 ומעלה.
מהסקר עולה כי למרות המודעות הגבוהה לספרים דיגיטליים-אלקטרונים עדיין קיים פער בין מספר הקוראים של הספרים המודפסים לבין אלו הדיגיטליים. עם זאת, 35% קוראים, או רוצים לקרוא, ספרים דיגיטליים ורוב הציבור (כ-80% מכיר בעובדה שיותר זול לקנות ספר דיגיטלי מספר מודפס).  בישראל כיום יש רק 2% בקרב הקוראים הצורכים אך ורק ספרים דיגיטליים לעומת 73% הצורכים רק ספרים מודפסים. 88% מצרכני הספרות הדיגיטלית טענו כי הרבה יותר קל ונוח להשיג את הספרים וכמו כן הם קלים לניוד, לעומת 94% הטוענים כי זה לא נוח, אין להם מכשיר מתאים לקריאת הספר או שהספר שהם מעוניינים לקרוא לא יצא בגרסה דיגיטלית. הישראלי הממוצע קורא כ-12 ספרים בשנה כאשר 72% מהישראלים קוראים לפחות מספר פעמים בחודש.

למרות מגמת העלייה באחוז הקוראים ספרים דיגיטליים, ישראל עדיין ממוקמת במקום ה-13 בין מדינות המערב מבחינת החדירה לשוק של ספרים דיגיטליים.  מבחינה זאת, שימוש באמזון ובחברות בינ"ל אחרות להוצאה לאור, לשיווק והפצה באופן גלובלי הרבה יותר אפקטיבית מבחינת כמות קהל היעד הפוטנציאלי.
הרוב המכריע של הקוראים לפי הסקר מעדיף קריאת ספרים מודפסים. 78.9% מעדיפים את הדרך המסורתית, זאת לעומת 2.5% בלבד אשר קוראים רק ספרים דיגיטליים ו-18.6% אשר קוראים גם ספרים דיגיטליים וגם ספרים מודפסים. בסך הכול הצהירו 21% מהקוראים כי הם קוראים ספרים דיגיטליים. מבין אלה שמעדיפים ספרים דגיטליים, הצהירו 34% כי הם מעדיפים זאת בגלל הזמינות והנגישות בכל מקום ובכל מצב, 28% ציינו שדרך זו נוחה יותר, 11.5% אמרו כי הקומפקטיות היא הסיב להעדפה ו-10.7% ציינו את המחיר הנמוך יותר כסיבה להעדפת הספר הדיגיטלי.
כאשר נשאלו המשתתפים בסקר באיזו מידה היו רוצים להשתמש באפליקציית ספרים אשר תציע מגוון גדול מאוד של ספרים בתחומים שונים (כולל ספרי הילדים), בחינם וללא הגבלה של כמות הספרים, השיבו, 52.2% מהמשתתפים שהם בטוחים שישתמשו באפליקציה או חושבים שיעשו זאת.
הקוראים ספרים דיגיטליים משמתמשים לא רק בקינדל, להלן התוצאות(התשובות מסתכמות ליותר מ-100% בשל האפשרות לענות יותר מתשובה אחת).
 
כפי שניתן להסיק מהסקר, בישראל המשוכה הטכנולוגית בדרך לקריאת ספרים דיגיטליים אינה גבוהה.  הספרים נמכרים בקובץ, לרוב מסוג EPUP שהפך לסטנדרט בתעשייה.  ניתן לקרוא קובץ מסוג זה במחשבים, בסמארטפונים וטאבלטים מכל הסוגים וגם בקוראי ספרים דיגיטליים.
בסמארטפונים ובטאבלטים של אפל – האייפון והאייפד – יש אפליקציה מובנית לקריאת קבצי EPUB ושמה iBooks והיא עבור סמארטפונים ובטאבלטים מכל סוג, כולל אפל, אנדרואיד, בלקברי ו-Windows Phone האפליקציה החינמית OverDrive Media Console תקרא את הקבצים.  לגבי משתמשים שמעדיפים לקרוא ממסך המחשב, אלה יוכלו לבחור בין תוכנה ל-Windows הנקראת Calibre, תוסף קריאה לכרום הנקרא Magic Scroll eBook ותוסף בשם EPUPReader המיועד לפיירפוקס.  כל קורא דיגיטלי בוחר במדיה המועדף עליו.  הרבה מקוראי הספרים הדיגיטליים מעדיפים לא להשתמש לקריאה במסכים רגילים של מחשב, כיוון שבהם וגם בסמארטפונים המסכים זוהרים ומעייפים את העיניים.  בדיוק לשם כך הומצאו קוראי הספרים הדיגיטליים, הeBooks- - מדובר במכשירים ללא אור פנימי שמבוססים על טכנולוגיה בשם, E-ink דהיינו, דיו אלקטרוני.  חוויית הקריאה במכשיר כזה דומה מאוד לקריאה מנייר, ולמעשה אף טובה יותר.  בקוראי הספרים ניתן להגדיל את גודל הפונט לטובת כבדי ראייה ובעלי לקויות למידה.  עוד על קוראים אלקטרוני במדור EBOOK.

למרות הפופולריות של טכנולוגית הספרים הדיגיטליים בארצות המערב, השפה העברית ועולם הדיגיטל עדיין לא התחברו בצורה מלאה, והמרת קובץ וורד בעברית ל-EPUB הינו משימה לא קלה.  מה גם שחלק גדול מהeBooks- הפופולריים, כמו ה nook וה-sony reader – פשוט לא תומכים בעברית.  קוראים שכן תומכים יפה בעברית הם: כל קינדל מדגם 3 ומעלה (קינדל של אמזון קורא רק קבצי Mobi) , קורא בשם Pageone וסדרת קוראים בשם Pocketbook.  אפשר להשיג קוראים אלה ואחרים במספר חנויות בזאפ במחיר שמתחיל מ-415 ₪ , וכמובן אפשר גם להזמין קורא מחו"ל.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה